Gamification
Voor de keuze van mijn skill heb ik bewust gekozen voor het thema Gamification. Als iemand die al van jongs af aan gefascineerd is door games, leek het me ontzettend interessant om te leren hoe je de elementen die games zo verslavend en motiverend maken, kunt toepassen in een zakelijke context. Ik vond het een unieke kans om iets wat ik altijd als hobby heb gezien, te vertalen naar iets waardevols voor het bedrijfsleven.
Tijdens de lessen heb ik geleerd dat gamification veel verder gaat dan alleen het toevoegen van punten, beloningen of ranglijsten. Het draait om het begrijpen van de menselijke motivatie, en hoe je die kunt prikkelen met behulp van spelprincipes. De theorie die mij het meest is bijgebleven is het Octalysis Framework van Yu-kai Chou, dat acht kern-drijfveren beschrijft die ons gedrag beïnvloeden. Deze “8 Core Drives” gaven me een compleet nieuw perspectief op hoe bedrijven hun klanten of werknemers kunnen activeren en betrokken houden.
Wat ik het meest waardevol vond aan deze skill, is dat ik heb geleerd hoe je spelprincipes strategisch kunt inzetten om commerciële doelen te behalen, of het nu gaat om klantbinding, interne motivatie van personeel, of gedragsverandering. Ik zie nu veel meer mogelijkheden in hoe ik gamification later zou kunnen toepassen binnen marketingcampagnes, loyaliteitsprogramma’s of zelfs interne communicatie bij bedrijven.
Beoordeling:

Tussenproduct:


Eindproduct:











