Om mezelf meer te profileren richting de arbeidsmarkt ben ik als allereerst begonnen bij het maken van een ”Netwerk-actieplan”. Dit is belangrijk voor mij om onder andere stageplekken te vinden, maar ook al voor een eventuele baan in de toekomst. Dit heb ik gedaan door eerst een nul meting te maken, hoe ziet mijn netwerk er op dit moment uit? Daarna heb ik doelen gesteld over hoe ik wil dat mijn netwerk eruit gaat zien, en uiteindelijk heb ik laten zien hoe ik dit wil gaan bereiken.

Oke, dus dit is hoe mijn netwerk eruit ziet op dit moment. Ik heb het onderverdeelt in vijf tussenkopjes waaronder ik vrijwel iedereen in mijn netwerk/kring heb kunnen laten vallen. De contacten die ik nu al heb vallen dus onder: sociaal/thuis, school, werk, online en vrije tijd. Hoewel ik al redelijk wat contacten in mijn netwerk heb, ben ik nog niet helemaal tevreden. Er mist voor mij namelijk nog een tussenkopje die ik met dit actieplan erbij wil gaan voegen. Contacten die ik wel al heb vanuit het werkveld zijn vooral bedrijven die ik heb gesproken op het careerevent, of andere activiteiten vanuit school als de sales stage. Denk aan pak en beet 20 bedrijven die ik gesproken heb en toegevoegd heb op LinkedIn
Dit is waar ik naartoe wil met mijn netwerk. Ik wil dus meer contacten die direct uit het werkveld komen om mijn gezicht te laten zien in de bedrijfswereld en voor mogelijke stages of banen. Ook al heb ik al wel contacten uit het werkveld, vind ik dit nog niet genoeg. Dit ga ik doen door verschillende bedrijven te zoeken waarin ik geïnteresseerd ben en van deze de desbetreffende contact persoon te vinden.

Hieronder staat een Shortlist van bedrijven die ik heb gesproken of op een andere manier interactie mee heb gehad. Deze shortlist gaat me helpen met het uitzoeken van een stage. Ik vindt bedrijven namelijk allemaal interessant dus ik weet nu bij wat voor bedrijven ik wil stage lopen. Ook kan ik deze lijst gebruiken om verder contact mee te zoeken door het uitgeschreven plan dat onderaan deze pagina staat.
Short-List

Driessen groep

Swaans Beton

Megawatt

TheSchippersGroup

Nunner Logistics

Printcontrol

Bavaria

O2Life

NatLab

Gonect
Driessen groep: Driessen groep is een bedrijf waar ik inmiddels al veel contact hebben gehad. Tijdens de LinkedIn training & de story telling training ben ik erachter gekomen dat dit wel een bedrijf zou zijn waar ik stage zou willen lopen. Het prachtige campus en de variatie in bedrijven die er aanwezig zijn spreken mij erg aan.
Contactpersoon: Ruud Vermunt

Swaans Beton: Met Swaans Beton heb ik van al deze bedrijven het meeste contact gehad. Ik heb hier namelijk mijn twee weken sales stage gevolgd. Ik heb deze in mijn shortlist gezet omdat ik vindt dat ze een erg goed product produceren en omdat ik denk dat als ik de sales kant op wil gaan dat ik hier veel over kan leren bij dit bedrijf.
Contactpersoon: Rogier Dubel

Megawatt: Voor het vierde en laatste project van het derde semester kregen we een opdracht om een marketingcampagne te maken. Deze opdracht kwam vanuit megawatt. Tijdens de uitleg en colleges die ik heb bijgewoond leerde ik het bedrijf kennen en kwam ik erachter dat ik wat ze doen erg gaaf vindt. Ik ben zelf een erg creatief persoon dus ik denk dat ik erg goed in deze branche zou passen.
Contactpersoon: Charley Peereboom

The schippers group: The schippers group is een ander bedrijf dat ik via de sales-opdracht heb leren kennen. Toen ik nog op zoek was naar een bedrijf voor deze stage heb ik een fijn gesprek gehad met een van de contactpersonen van het bedrijf. Ik vindt de vee branche erg interessant en ik heb positieve dingen gehoord over stages bij dit bedrijf.
Contactpersoon: Bart de Lepper

Nunner Logistics: Nunner Logistics is een ander bedrijf waar ik een leuk gesprek mee heb mogen voeren. Wat ik gaaf vond aan dit bedrijf is hoe groot het is en hoe ze het logistieke systeem in elkaar hebben gezet met vestigen over heel Europa. Als het werken of stage lopen bij een erg groot bedrijf iets is wat ik in de toekomst wil, dan is Nunner logistics een erg interessante.
Contactpersoon: Nino Versfeld

Printcontrol: Nog een bedrijf die ik via school heb mogen spreken is Printcontrol. Printcontrol verbaasde mij heel erg toen ik voor het eerst met ze in gesprek ging omdat ik niet wist dat er bedrijven zijn die puur gespecialiseerd zijn in het optimaliseren van printprocessen en het zorgen voor kostenbesparing hierop binnen een bedrijf. Dit vond ik erg gaaf.
Contactpersoon: Rowan Feenstra

Bavaria: Als allereerst wil ik zeggen dat ik al jaren fan ben van het merk Bavaria. Ik vind dat ze lekker bier brouwen en ik houd van de marketingtrucjes die ze gebruiken. Ik vindt het erg gaaf dat ze het woord (zo) hebben geclaimed en dat je wanneer je dat woord hoort meteen aan Bavaria denkt. Ook heb ik van verschillende mensen gehoord dat stages altijd top geregeld zijn bij het bedrijf.
Contactpersoon: Elise Fick

O2Life: O2life maakt een product waarmee ik in mijn persoonlijke leven al gebruik van maakte. Ik had een lekker drankje nodig zonder te veel calorieën die me lekker veel energie geeft voor het sporten. Ik heb een erg fijn gesprek gehad met de onderstaande contactpersoon van dit bedrijf en zou er graag stage willen lopen.
Contactpersoon: Alexander Kusters

NatLab: Voor het eerste project van semester drie, kreeg ik een opdracht vanuit het bedrijf NatLab. Ik was van te voren al heel erg geïnteresseerd in concept design (waar het bedrijf veel mee bezig is). Hierom klikte het eigenlijk meteen. Er werken fijne mensen waarvan de meeste vrijwilligers zijn en ik vindt het goed dat ze staan voor het verspreiden van cultuur.
Contactpersoon: Karin Niessen

Gonect: Gonect is een topbedrijf als we het hebben over online marketing. Het zou mij leuk lijken om alle dingen die we hier op school over geleerd hebben kunnen toepassen. Met SEO, SEA en social-media strategieën voor een grotere online zichtbaarheid en bereik zorgen lijkt mij heel tof.
Contactpersoon: Gert Meeuws

Het plan:
Fase | Actie | Tijdstip / Frequentie | Doel | Verwachte Uitkomst |
---|---|---|---|---|
1. Voorbereiding | Bepalen van focus (branche + type professionals) (kijk naar de shortlist) | Week 1 | Gericht netwerk opbouwen | Helder beeld van relevante contacten |
LinkedIn-profiel optimaliseren (driessen LinkedIn training als uitgangspunt) | Week 1-2 | Eerste indruk verbeteren | Meer profielbezoeken & connectieverzoeken | |
2. Online Netwerken | Dagelijks 5 relevante connectieverzoeken sturen met persoonlijke boodschap | Dagelijks (Week 2–10) | Online netwerk uitbreiden | +100 waardevolle connecties |
Actief reageren op berichten van vakgenoten, bedrijven en influencers in de sector | 3x per week | Zichtbaarheid & vertrouwen opbouwen | Herkenning & interactie | |
1x per week zelf iets posten (ervaring, inzicht, vraag, of mini-case) | Wekelijks vanaf Week 3 | Expertpositie opbouwen | Groeiende engagement & bereik | |
3. Offline Netwerken | Bijwonen van minimaal 2 relevante netwerkbijeenkomsten of vakbeurzen per half jaar. | per half jaar | Persoonlijke connecties leggen | Directe leads + vervolgafspraken |
Actief meedoen aan (jong)professionals-events van marketing/CE-gerelateerde netwerken (bv. NIMA Young Professionals, JCI) | jaarlijks | Peergroup vinden | Nieuwe samenwerkingen of jobkansen | |
4. Relatieonderhoud | 1-op-1 koffiemomenten plannen met interessante connecties | 1x per maand | Relaties verdiepen | Vertrouwen + kans op doorverwijzingen |
Nieuwsbrief of update sturen naar je netwerk (optioneel) | 1x per kwartaal | Blijf top-of-mind | Herhaling & loyaliteit | |
5. Evaluatie & Doelen Bijstellen | Terugblik op groei en kwaliteit van netwerk | Elke 2 maanden | Strategie optimaliseren | Doelgericht blijven netwerken |